1973 m. liepos 22 d., sekmadienį, prie Taičio pakrantės patyrė katastrofą „Pan American“ aviakompanijos lėktuvas „Boeing 707-321S“, kuriuo iš viso skrido 79 keleiviai ir ekipažo nariai. Lėktuvo kapitonas Robertas Evartsas pastebėjo, kad vienas pilotų kabinos stiklas yra truputį įskilęs. Evartsas pasielgė pagal instrukciją ir susisiekė su centru Niujorke. Netrukus buvo gautas pranešimas, kuriame buvo leidžiama tęsti arba nutraukti skrydį, t.y. pasielgti savo nuožiūra.
Be to, pranešime buvo informuojama, jog centras šį sprendimą priėmė, atsižvelgdamas į lėktuvo kapitono ir antrojo piloto Lailo Havenso patirtį. Evartsas buvo 59-ių metų amžiaus, anksčiau jam buvo tekę tarnauti karo lakūnu. Havensas Antrojo pasaulinio karo metu taip pat tarnavo JAV KOP ir savo patirtimi praktiškai nenusileido lėktuvo kapitonui. Evartsas nusprendė kilti.
Liudininkai vėliau pasakojo, kad laineris nuo pakilimo tako atsiplėšė gana sunkiai ir pakilo žemiau, nei kyla tokio tipo lėktuvai. Praėjus dviem minutėms po pakilimo aerodromo dispečeris ausinėse išgirdo garsų traškesį. Tuomet dispečeris pažvelgė į jūros pusę ir pamatė ant vandens oranžinius ratilus. Tai buvo laineris, kuris pakilo į maždaug 100 m aukštį, o po to netikėtai krito į vandenį.
Spąstai laineriui
22:13 lėktuvo kritimo vietoje jau buvo gelbėtojai ir keletas privačių katerių. Jie iš vandens ištraukė 10 žuvusiųjų ir – visų nuostabai – vieną sunkiai nukentėjusį keleivį. Lėktuvas nuskendo maždaug 700 m gylyje, todėl „juodųjų dėžių“ iškelti nepavyko. Iki smūgio į vandenį lėktuve sprogimo ar gaisro taip pat nebuvo. Meteorologiniai duomenys parodė, jog lainerio pakilimo metu nebuvo jokių staigių vėjo gūsių. Pagrindine katastrofos priežasties versija tapo tas pats įskilęs pilotų kabinos stiklas.
Katastrofos tyrimo metu paaiškėjo, jog Niujorko centro dispečeris išsiuntė į Papetę pranešimą, kuriame buvo nurodyta reisą nutraukti.
Mistikos mėgėjai iš karto prisiminė dar keletą keistų katastrofų, nutikusių amerikiečių lėktuvams Polinezijoje, Indonezijoje ir Filipinuose. Kiekvieną kartą ekipažas arba gaudavo neteisingas nusileidimo koordinates, arba nesuprantamu būdu padarydavo klaidą, pakilimo metu apskaičiuodamas atstumą iki kokio kalno.
Beje, patys amerikiečiai, kariaudami su japonais Ramiajame vandenyne, ne kartą pasinaudojo savotiškais radijo spąstais, priversdami priešininko pilotus daryti klaidas. Šie, remdamiesi klaidingais signalais, nusileisdavo į priešo aerodromus, pamesdavo savo lėktuvnešius, gaudavo neteisingus taikinius ir pan. Atrodo, tarsi kažkas keleivinį lainerį irgi įviliojo į tokius spąstus, taip suvesdamas sąskaitas su karo lakūnais.
Šiuo aspektu nepaprastai įdomūs vienintelio išlikusio gyvo keleivio parodymai. Neilas Kempbelas pasakojo, jog belaukdamas pakilimo užsisegė diržą ir užsnūdo krėsle. Atsibudo nuo stuktelėjimo į šoną, kai lėktuvas pradėjo kilti. Kaimynas, pagyvenęs azijietiškos išvaizdos vyriškis – jam pasakė: „Tai galas, janki“. Tuo metu Kempbelas aiškiai suprato, jog lėktuvas krenta, todėl priėmė „avarinę“ pozą. Tai jį ir išgelbėjo.
Tyrimo metu paaiškėjo, jog šalia Kempbelo negalėjo būti jokio žmogaus, nes bilietas į šalia esančią vietą nebuvo parduotas. Kai pareigūnai jam apie tai papasakojo, išsigelbėjęs vyras suprato, jog gali atsidurti psichiatrijos ligoninėje, todėl ėmė pasakoti, jog paprasčiausiai suprato, kad lėktuvas krenta, todėl ir susirietė į tokią pozą, kurią parodė stiuardesė prieš skrydį.
Reiso Nr. 401 prakeiksmas
1972 m. gruodžio 10 d. aviakompanijos „Eastern Air Lines“ lėktuvas „Lockheed L-1011″ leidosi Majamio uoste. Lėktuvu skrido 176 žmonės. Pats skrydis vyko normaliai, tačiau kai lėktuvo kapitonas pabandė išleisti važiuoklę – neužsidegė indikatoriaus lemputė. Ekipažas dispečeriui pranešė apie gedimą ir nustojo leistis, imdamas sukti ratus 660 m aukštyje laukimo zonoje.
Panašu, kad šio modelio lėktuvai nepasižymėjo puikia elektros įranga, nes kapitonas išsuko lemputę ir ją patikrino – gal perdegusi? Jis buvo teisus – lainerio važiuoklė veikė normaliai. Deja, užsiėmęs kaprizingu indikatoriumi, lėktuvo kapitonas stipriai palietė šturvalą, todėl išsijungė autopilotas. Laineris ėmė lėtai leistis, tačiau to niekas nepastebėjo.
Paskutiniu momentu antrasis pilotas spėjo šūktelėti, jog lėktuvas yra žymiai žemiau nurodyto aukščio, tačiau pakelti į aukštį kapitonas jau nebespėjo. Laineris pilnu greičiu įsirėžė į pelkę. Žuvo 99 žmonės, tarp kurių buvo ir pilotas Bobas Lofta bei borto inžinierius Donas Repo.
Aviakompanija nusprendė kiek galima labiau minimizuoti nuostolius ir neaiškiu būdu gavo leidimą išlikusius lėktuvo mazgus išardyti atsarginėms dalims. Vėliau šios dalys buvo įmontuotos į kitus to paties tipo lėktuvus.
Prasidėjo keistenybės…
Repo ir Lofta savo buvusios kompanijos ekipažams ėmė rodytis pačiais netikėčiausiais momentais. Tai perspėdavo apie gaisrą, kuris vėliau iš tiesų kildavo, tai papasakodavo apie aukščio vairo problemą. Kartais jie vidinėmis linijomis užmegzdavo radijo ryšį su ekipažu. Kartą Repo taip išgąsdino borto inžinierių, jog šis kategoriškai atsisakė skristi. Vaiduoklis be jokios priežasties savo kolegai pasakė, jog jau baigė pasiruošimą skrydžiui. Kitą kartą Lofta prieš pakilimą apstulbino visą ekipažą, prašydamas patikrinti valdymo pultą ir pakeisti perdegusį indikatorių. Šį kartą skristi atsisakė visas ekipažas.
Suprantama, jokie aparatai tokių kontaktų nefiksuoja, tačiau pačioje kompanijoje žuvusiųjų lakūnų vaiduokliai laikomi vos ne oficialia legenda. Vadovybė savo laiku padarė pareiškimą, jog iš eksploatacijos pašalino visas „prakeiktas“ atsargines dalis. Žinoma, praėjus 40-iai metų po katastrofos, tokių detalių tikrai nebeliko, tačiau istorija iki šiol perduodama iš lūpų į lūpas.
Per kažkatrą Mayday: Air Crash investigation seriją buvo apie tai pasakojama.
Hi Lisa! Sorry to hear about the wind being taken out of your sails. Whatever the security thaert was, it must’ve been a very trying time. Like everyone else posting, I’m happy to see all is well now.You have accomplished so much, and now a 10 mile run/jog/walk/drag? I’m so impressed. Mostly I think you and Gino are so devoted to each other and that’s the most important thing in the world.QVC is going down the tubes without you. The new talent doesn’t and never will hold a candle to you. Any chance you’ll pull a Jane and return?
Galite pasižiūrėti: https://www.youtube.com/watch?v=qJnPH5ud2W0