Istorija apie laivą Mary Celeste nėra tik paprastas pasakojimas apie vaiduoklius. Vieno geriausių visų laikų rašytojo dėka tikra šio laivo istorija virto legenda apie vieną didžiausių paslapčių jūreivystės istorijoje. Pasakojimą apie laivą, klajojantį Atlanto vandenyno platybėse sveikut sveikutėlį, tačiau be įgulos, buvo pavesta aprašyti serui Artūrui Konan Doiliui, tuo metu dar pradedančiam rašytojui. Autorius šiek tiek pakeitė laivo pavadinimą ir pavadino jį Marte Celeste, taip pat pridėjo šiek tiek literatūrinės išmonės. Tačiau faktai, susiję su šia istorija, yra labai keisti. Iki šios dienos niekas negali pasakyti, kas nutiko laivo Mary Celeste įgulai.
Laivas buvo pastatytas 1860 m. Naujojoje Škotijoje ir pavadintas Amazon. Tai buvo 100 pėdų ilgio 282 tonų talpos brigantina arba pusiau brigas. Laivą nelaimės persekiojo nuo pat pradžių: jis patyrė daugybę avarijų, kol galiausiai 1868 m. visiškai blogos būklės buvo pristatytas į aukcioną Niujorke. Trys naujieji savininkai — Džeimsas H. Vinčesteris (James H. Winchester), Silvesteris Godvinas (Silvester Godwin) ir Bendžaminas Spuneris Brigsas (Benjamín Spooner Briggs) — laivą suremontavo, atnaujino ir įregistravo Niujorko uoste Mary Celeste vardu.
B. S. Brigsas, prieš tai jau turėjęs tris laivus, ėmėsi kapitono pareigų. Jis buvo žinomas kaip garbingas, sąžiningas, dievobaimingas žmogus. Tai buvo kapitonas, kuris laivą būtų galėjęs palikti tik pačiu kritiškiausiu atveju. 1872 m. lapkričio 7 d. Mary Celeste išplaukė iš Niujorko. Jos denyje buvo B. S. Brigsas, jo žmona Sara, jų duktė Sofija Matilda ir septyni įgulos nariai. Laivas turėjo nugabenti į Genują Italijoje 1700 barelių amerikietiško spirito.
Po savaitės beveik tuo pačiu maršrutu nuo Amerikos krantų išplaukė britų fregata Dei Gratis. Laivui vadovavo kapitonas Deividas Ridas Morhauzas (David Reed Morehouse). Vos prieš kelias dienas iki išplaukiant Mary Celeste jis pietavo su B. S. Brigsu. Gruodžio 4-ąją, fregatai būnant maždaug iki 400 mylių į rytus nuo Azorų, įgula pastebėjo priekyje plaukiantį laivą, kuris, atrodė, yra nevaldomas. Pro žiūroną Morhauzas aiškiai matė, kad tai Mary Celeste. Denyje neišvydo jokių gyvybės ženklų, ir kadangi laivas neatsiliepė į siunčiamus signalus, D. R. Morhauzas nusprendė pasiųsti valtį su jūreiviais apsižvalgyti.
Valties įgulos vyresniuoju buvo paskirtas Dei Gratis pirmasis kapitono padėjėjas Oliveris Devo (Oliver Deveau). Apžiūrėjęs laivą šis įsitikino, kad laivas visiškai tinkamas plaukti, jame pakanka maisto ir vandens atsargų, tik vidus apgadintas: laivo denis pilnas vandens, o viena iš vandens pompų sugedusi. Laive visur buvo netvarka, be to, neveikė laivo laikrodis ir kompasas.
Iš visko sprendžiant, įgula iš laivo spruko labai skubėdama: denyje liko neperšlampami apsiaustai ir signaliniai švilpukai, tačiau atrodė, kad kapitonas B. S. Brigsas su savimi pasiėmė chronometrą ir sekstantą. Taip pat O. Devo pastebėjo, kad laivo denyje nebėra gelbėjimosi valčių. Tačiau labiausiai jį nustebino laivo lagas. Paskutinį kartą juo buvo naudotasi lapkričio 24-ąją laivui plaukiant pro Azorus. Tai reiškia, kad niekieno nevaldomas laivas daugiau kaip 400 mylių nuplaukė tiksliai laikydamasis kurso Viduržemio jūros link.
Dei Gratis įgula pasiskirstė į dvi grupes. Viena liko savame laive, o kita nuplukdė laivą Mary Celeste į Gibraltarą. Spirito krovinys buvo nuplukdytas į Genują beveik be jokių nuostolių — sudužo vos devyni bareliai. Atlikus tyrimą Mary Celeste buvo parduota ir ėjo iš rankų į rankas. Išgirdę laivo istoriją dauguma jūreivių nuspręsdavo, kad tai nėra tas laivas, kuriuo jie norėtų plaukioti. 1884-aisiais Mary Celeste sudužo prie Haičio krantų. Manoma, kad laivas buvo sudaužytas tyčia, siekiant apgauti draudimo bendrovę. Tačiau kas gi nutiko laivo įgulai 1872-aisiais?
Oficiali Britanijos ir Amerikos pareigūnų versija tokia: įgula sukėlė maištą ir paliko laivą. Tai skamba neįtikimai, nes kelionė turėjo būti trumpa, o ant denio nebuvo rasta jokių grumtynių pėdsakų. Be to, B. S. Brigsas turėjo padoraus ir jūreivių gerbiamo kapitono reputaciją.
Kita versija atrodo dar labiau neįtikima. Ją pateikė žmogus, vardu Fosdaikas (Fosdyk). Po Fosdaiko mirties aptiktuose užrašuose teigiama, kad jis buvęs slaptas laivo Mary Celeste keleivis. Jis rašė, kad B. S. Brigsas laivo apačioje buvo sukonstravęs specialų denį savo dukrai. Kelionės metu du įgulos nariai sumanė palenktyniauti — apiplaukti aplink laivą. Tada vieną dalyvių užpuolė rykliai. Norėdami geriau matyti, kas vyksta, laivo keleiviai susigrūdo į mergaitei skirtą denį. Denio konstrukcija neišlaikė, ir visi buvusieji denyje nugarmėjo į jūrą tiesiai rykliams į nasrus. Fosdaikas tvirtino, kad jis pats išsigelbėjo tik todėl, kad jam pavyko įsitverti į plūduriuojantį rąstigalį.
Labiausiai tikėtinas paaiškinimas, kurį būtų galima pagrįsti faktais, toks: pakeliui Mary Celeste pateko į audrą. Bangoms blaškant laivą iš kai kurių talpyklių ant triumo grindų išsiliejo spiritas. Tada laivo korpusas prarado stabilumą. Baimindamasis, kad laivas gali sprogti, B. S.
Brigsas paliepė visiems persėsti į gelbėjimo valtį ir, įsitvėrus pagrindinio Mary Celeste falo — storos, tvirtos virvės, — sekti paskui laivą.
Audrai įsismarkavus falas išsprūdo, ir Mary Celeste nuplaukė. B. S. Brigsas kartu su savo šeima ir įgula liko susigrūdę nedidelėje valtyje Atlanto vandenyno platybėse. Tokią įvykių eigą pagrįsti galima tam tikrais įrodymais. D. R. Morhauzas paliudijo, kad prieš kelias dienas aptinkant Mary Celeste laivas Dei Gratis buvo užkluptas stiprių audrų. Kaip jau minėjome, Devo pastebėjo laivo deniuose išsiliejusį spiritą ir vandenį, be to, visame laive buvo netvarka. Svarbiausia, ką pastebėjo O. Devo, buvo dingusios visos mažosios valtys, o per laivo bortą karojo falas. Jis buvo nuspuręs ir apdriskęs.
XIX a. laivai vaiduokliai nebuvo neįprastas reiškinys. Beveik tuo pačiu metu, kaip ir Mary Celeste, buvo rasti sveikut sveikutėliai, tačiau be įgulų du olandų laivai: škuna Hermania ir laivas Marathon. Tačiau visuomenės susidomėjimą laivu Mary Celeste sukėlė Konan Doilis. Deja, ir jo, ir mūsų vaizduotė remiasi tik prielaidomis. Vargu ar kada nors sužinosime, kas iš tikrųjų nutiko laivo Mary Celeste įgulai ir keleiviams.